خزنده وب چیست؟

خزنده وب چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که نتایج چگونه در صفحه نتایج موتور جستجو فهرست می شوند؟ چه الگوریتم ها یا تکنیک هایی برای استخراج بهترین محتوا از تریلیون ها صفحه و لیست در نتایج جستجو درگیر هستند؟ خوب، این یک خزنده وب در حال کار است! خزنده های وب در وب برای بهترین نتایج جستجو می کنند و آنها را در قالب نمایه شده به شما ارائه می دهند.

هنگامی که اطلاعات شبکه اجتماعی کاربر را با توجه به شناسه کاربر جمع آوری می کنید، همین فناوری کار می کند. در واقع، شما با کاربردهای خزنده وب در زندگی روزمره خود مواجه می شوید، چه در حال رزرو بلیط هواپیما باشید و چه به دنبال بهترین رستوران در محله خود باشید.

موفقیت خزنده وب برای نمایه سازی جستجوها یا استخراج داده ها، آن را به ابزاری محبوب برای دانشمندان داده ، متخصصان موتورهای جستجو و اسکراپرها برای استخراج اطلاعات مفید از منابع آنلاین تبدیل کرده است.

خزنده وب چیست؟ 

همانطور که از نام آن پیداست، خزنده وب یک برنامه کامپیوتری یا اسکریپت خودکار است که برای جمع آوری داده ها به روشی از پیش تعریف شده و روشمند در وب جهانی می خزند. ابزار خزنده وب جزئیات هر صفحه را جمع آوری می کند: عناوین، تصاویر، کلمات کلیدی، سایر صفحات پیوند داده شده، و غیره. به طور خودکار وب را برای جستجوی اسناد، وب سایت ها، فیدهای RSS و آدرس های ایمیل ترسیم می کند. سپس این داده ها را ذخیره و فهرست می کند.

برنامه خزیدن عنکبوتی که با نام spider یا ربات عنکبوتی نیز شناخته می‌شود، از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر منتقل می‌شود و هر وب‌سایتی را جذب می‌کند. همه مطالب خوانده می شوند و ورودی ها برای فهرست موتور جستجو ایجاد می شوند.

خزنده وب سایت نام خود را از رفتار خزیدن خود می گیرد، زیرا در یک وب سایت، یک صفحه در یک زمان، پیوندها را به سایر صفحات در سایت تعقیب می کند تا زمانی که همه صفحات خوانده شوند.

هر موتور جستجو از خزنده وب خود برای جمع آوری داده ها از اینترنت و فهرست بندی نتایج جستجو استفاده می کند. به عنوان مثال، جستجوی گوگل از Googlebot استفاده می کند.

خزنده‌های وب از وب‌ سایت‌ها و نقشه‌های سایت جدیدی که توسط صاحبان آنها ارسال شده است بازدید می‌کنند و به صورت دوره‌ای از سایت‌ها برای بررسی به‌روزرسانی‌ها بازدید می‌کنند. بنابراین، اگر عبارت «خزنده وب» را در گوگل جستجو کنید، نتایجی که امروز به دست می‌آورید ممکن است با نتایج چند هفته پیش متفاوت باشد. این به این دلیل است که یک خزنده وب به طور مداوم در حال کار است، وب سایت های مرتبطی را جستجو می کند که یک «خزنده وب» را به بهترین شکل تعریف یا توصیف می کنند، وب سایت های جدید، صفحات وب یا محتوای به روز شده را فاکتور می کند.

خزنده وب چگونه کار می کند؟

خزنده وب سایت با استفاده از چندین الگوریتم برای ارزیابی ارزش محتوا یا کیفیت پیوندها در فهرست خود، در وب می خزد تا صفحات وب سایت هایی را که باید بازدید کنید را پیدا کند. این قوانین رفتار خزیدن آن را تعیین می‌کنند: کدام سایت‌ها باید خزیده شود، هر چند وقت یکبار یک صفحه را دوباره خزیده شود، چند صفحه در یک سایت ایندکس شود و غیره. هنگامی که از یک وب سایت جدید بازدید می کند، فایل robots.txt خود را دانلود می کند - پروتکل "استاندارد حذف ربات" که برای محدود کردن دسترسی نامحدود توسط ابزارهای خزنده وب طراحی شده است. این فایل حاوی اطلاعات نقشه های سایت (آدرس های اینترنتی برای خزیدن) و قوانین جستجو (کدام یک از صفحات باید خزیده شوند و کدام قسمت ها باید نادیده گرفته شوند).

خزنده هر یک از پیوندها را ردیابی می کند، چه داخلی و چه خارجی، و به صفحه بعدی بازدید شده اضافه می کند. این روند تا زمانی تکرار می شود که خزنده در صفحه ای بدون پیوند دیگر قرار بگیرد یا با خطاهایی مانند 404 و 403 مواجه شود و محتویات سایت را در پایگاه داده و فهرست موتور جستجو بارگیری کند. این پایگاه داده عظیمی از کلمات و عبارات موجود در هر صفحه است، که همچنین محل قرار گرفتن کلمات در صفحات مختلف وب را مشخص می کند. هنگامی که از تابع جستجو و پرس و جو استفاده می شود، به کاربر نهایی کمک می کند تا صفحه وب را با کلمه یا عبارت وارد شده پیدا کند.

 

نحوه کار یک خزنده وب

نمایه سازی یک عملکرد مهم خزنده وب موتور جستجو است. الگوریتم‌ها پیوندها و ارزش آنها را در فهرست تفسیر می‌کنند تا نتایج جستجوی مرتبط را ارائه دهند.

هنگامی که شما در حال جستجوی یک کلمه یا عبارت خاص هستید، موتور جستجو صدها عامل را برای انتخاب و ارائه صفحات وب نمایه شده به شما در نظر می گیرد.

نمونه هایی از عوامل در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • محتوای مطابق با درخواست کاربر
  • تعداد لینک هایی که به محتوا اشاره می کنند.
  • تعداد دفعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است.

موتورهای جستجوی اصلی چندین خزنده وب دارند که به طور همزمان از سرورهای مختلف کار می کنند. این فرآیند با فهرست‌بندی آدرس‌های وب از خزیدن‌های قبلی و نقشه‌های سایت ارائه‌شده توسط صاحبان وب‌سایت آغاز می‌شود. همانطور که خزنده ها از وب سایت ها بازدید می کنند، پیوندهای یافت شده در آن سایت ها برای کشف صفحات دیگر استفاده می شود. بنابراین اکنون می دانید که چرا مدیران سئوی وب سایت دوست دارند از بک لینک ها استفاده کنند! بک لینک به وب سایت شما سیگنالی به موتورهای جستجو است که دیگران برای محتوای شما تضمین می کنند.

خزیدن وب برای چه مواردی استفاده می شود؟

گوگل ابتدا استفاده از خزنده وب را برای جستجو و فهرست بندی محتوا به عنوان راهی آسان برای کشف وب سایت ها با کلمات کلیدی و عبارات آغاز کرد. محبوبیت و کاربردهای متنوع نتایج جستجوی نمایه شده به زودی درآمدزایی شد. موتورهای جستجو و سیستم های فناوری اطلاعات خزنده های وب خود را ایجاد کردند که با الگوریتم های مختلف برنامه ریزی شده بودند. اینها وب را خزیده، محتوا را اسکن کرده و یک کپی از صفحات بازدید شده برای نمایه سازی بعدی ایجاد می کنند. نتیجه قابل مشاهده است، زیرا امروزه می توانید هر اطلاعات یا داده ای را که در وب وجود دارد پیدا کنید.

ما می توانیم از خزنده ها برای جمع آوری انواع خاصی از اطلاعات از صفحات وب استفاده کنیم، مانند:

  • بررسی های نمایه شده از یک برنامه جمع آوری مواد غذایی
  • اطلاعات برای تحقیقات دانشگاهی
  • تحقیقات بازار برای یافتن محبوب ترین روندها
  • بهترین خدمات یا مکان ها برای استفاده شخصی
  • شغل یا فرصت در کسب و کار

کاربردهای خزنده وب در زمینه هوش تجاری عبارتند از:

  • ردیابی تغییرات در محتوا
  • شناسایی وب سایت های مخرب
  • بازیابی خودکار قیمت از وب سایت های رقیب برای استراتژی قیمت گذاری
  • شناسایی پرفروش‌های بالقوه برای یک پلتفرم تجارت الکترونیک با دسترسی به داده‌های رقابت
  • رتبه بندی محبوبیت رهبران یا ستاره های سینما
  • به فیدهای داده از هزاران برند مشابه دسترسی داشته باشید
  • نمایه سازی لینک هایی که اغلب در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.
  • به لیست های شغلی بر اساس بررسی ها و حقوق و دستمزدها دسترسی داشته باشید و فهرست کنید
  • معیار قیمت و فهرست نویسی بر اساس کد پستی برای خرده فروشان
  • ایجاد یک پایگاه داده بررسی خدمات با جمع آوری بررسی های پراکنده در چندین منبع
  • استخراج داده ها از خبرگزاری ها و فیدهای اجتماعی برای اخبار فوری، که برای تولید محتوای خودکار استفاده می شود.
  • دسترسی به بازار و داده های اجتماعی برای ساخت موتور توصیه مالی

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر