CMS در طراحی سایت

CMS در طراحی سایت

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که برای کمک به ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتال با فرمت های مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاصی یا مدیریت مجموعه خاصی از محتوای آنلاین یا آفلاین طراحی شده اند.

به طور مشابه، برخی از انواع پلت فرم های CMS به طور خاص مدیریت محتوای آنلاین در وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب را هدف قرار می دهند. مانند سیستم های مدیریت وبلاگ نویسی برای انتشار مقالات و پلتفرم های تجارت الکترونیک برای خرید و فروش محصولات در وب.

در زمینه توسعه وب، هدف سیستم های مدیریت محتوا ساخت و مدیریت وب سایت ها در انواع مختلف است. در حالت ایده آل، بدون نیاز به دانش فنی یا کدنویسی در طراحی و توسعه وب سایت. در این مقاله انواع مختلف پلتفرم های CMS در طراحی وب و اینکه چه زمانی می توانیم از آنها برای ساخت وب سایت خود استفاده کنیم را بررسی می کنیم.

CMS چیست؟

CMS مخفف Content Management System است، این نرم افزار در اصل برای مدیریت ایجاد و اصلاح محتوای دیجیتال طراحی شده است.

در این زمینه، محتوای دیجیتال معمولاً به هر اطلاعات یا دارایی اشاره می‌کند که می‌توان با استفاده از دستگاه‌های رایانه‌ای و یا از طریق اینترنت ذخیره و به آن دسترسی داشت.

انواع مختلفی از پلتفرم های CMS وجود دارد . با این حال، مرزهای بین آنها کاملاً همپوشانی دارند، زیرا برخی از پلتفرم‌های CMS ممکن است در بیش از یک دسته قرار بگیرند و قابلیت‌هایی برای کار در شرایط مختلف داشته باشند.

علاوه بر این، صرف نظر از نوع آنها، اکثر سیستم های مدیریت محتوا از دو جزء کلیدی تشکیل شده اند: یک برنامه کاربردی برای پردازش محتوا و یک پایگاه داده برای ذخیره محتوا.

اجزای سیستم های مدیریت محتوا

در زمینه توسعه وب ، اکثر مردم به اشتباه به CMS در محدوده محدود ساخت و طراحی وب سایت اشاره می کنند. در حالی که، از منظری گسترده تر، یک سیستم مدیریت محتوا می تواند هر برنامه کاربردی باشد که قادر به مدیریت محتوای دیجیتال بدون توجه به نوع محتوا یا کانال استقرار آن باشد.

برای جزئیات بیشتر در مورد انواع موجود پلتفرم های CMS، لطفاً به لیست گسترده ما از متداول ترین سیستم های CMS در حوزه های مختلف مراجعه کنید.

با این وجود، در این مقاله قصد داریم بر روی استفاده از سیستم های مدیریت محتوا برای ساخت وب سایت و مدیریت محتوای آنلاین تمرکز کنیم.

CMS در توسعه وب چیست؟

در زمینه طراحی و توسعه وب، سیستم مدیریت محتوا یک برنامه یا نرم افزار (بیشتر برنامه کاربردی وب ) است که کاربران بدون مهارت فنی یا محدود می توانند از آن برای ایجاد و نگهداری وب سایت خود استفاده کنند.

در این راستا، مدیریت محتوای آنلاین معمولاً مستلزم وجود ابزارهای اختصاصی برای ایجاد محتوای دیجیتال، اصلاح و انتشار آن در وب سایت است. همچنین ممکن است از ابزارهای اضافی برای نظارت بر عملکرد محتوا یا تولید گزارش های آماری استفاده شود.

برای انجام این کار، سیستم های مدیریت محتوا اغلب ویژگی های اساسی مانند:

ساخت یک وب سایت کامل از ابتدا با استفاده از قالب های از پیش طراحی شده.

سفارشی کردن طرح و طراحی وب سایت

ایجاد صفحات وب و تعیین مسیریابی آنها

تولید محتوای مجموعه ای از قالب های از پیش تعریف شده و انتشار آن در وب سایت

نگهداری وب سایت با استفاده از مکانیسم های نظارتی انتخاب شده

بنابراین، تمام ویژگی های ذکر شده باید به طور معمول برای کاربران غیر فنی و بدون نیاز به دانش کدنویسی یا مهارت های فنی خاص در دسترس و قابل استفاده باشد.

علاوه بر این، اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا مملو از مکانیسم‌های کنترل کاربر اختصاصی هستند تا به کاربران اجازه دهند تا دسترسی و مدیریت محتوا را کاملاً تنظیم کنند.

انواع CMS در طراحی وب

همانطور که قبلا ذکر شد، ایجاد تمایز واضح بین انواع مختلف پلتفرم های CMS در طراحی و توسعه وب کمی دشوار است.
به هر حال، بر اساس هدف وب سایت مورد نظر، کاربران احتمالاً می توانند از بین سه دسته اصلی انتخاب کنند: پلتفرم های وبلاگ نویسی، سیستم های مدیریت محتوای وب و برنامه های کاربردی تجارت الکترونیک.

بسترهای وبلاگ نویسی (وبلاگینگ)

یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب که در اصل برای انتشار مجموعه ای از مقالات و وبلاگ ها طراحی شده است. معمولاً پلتفرم های وبلاگ نویسی دارای ویژگی های محدودی برای ساخت و مدیریت وب سایت ها هستند.

سیستم های مدیریت محتوای وب (WCMS)

یک برنامه مبتنی بر وب که به طور خاص برای مدیریت محتوای وب طراحی شده است. ابزارهای تالیفی و مدیریتی را برای کمک به توسعه دهندگان و کاربرانی که مهارت های کدنویسی کمی دارند یا اصلاً ندارند، در ایجاد وب سایت ها فراهم می کند.

پلتفرم های تجارت الکترونیک

یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب که به خرده فروشان و مشاغل اجازه می دهد تا عملیات تجاری خود را به صورت آنلاین مدیریت کنند. امکان مدیریت، خرید و فروش محصولات و خدمات را از طریق اینترنت فراهم می کند.

ویژگی های CMS در طراحی وب

برای توسعه و طراحی وب، اکثر نرم افزارهای مدیریت محتوا مجموعه ای از ویژگی های مشابه را به اشتراک می گذارند. برخی از آنها در هر سیستم CMS اساسی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است قابلیت های مدیریت بیشتری را به همراه داشته باشند.

ویژگی های کلیدی CMS در طراحی وب

مدیریت محتوا: ایجاد محتوای دیجیتال، ویرایش و حذف آن به طور کامل یا جزئی.

ذخیره سازی محتوا: محتوا را در پایگاه داده یا وسایل ساده تر ذخیره کنید.

قالب بندی محتوا: محتوا را قالب بندی کنید و به آن سبک مناسب بدهید.

سازماندهی محتوا: محتوا و بخش های آن را در یک ساختار خاص سازماندهی کنید.

امنیت محتوا: جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به محتوا.

ویژگی های رایج CMS در طراحی وب

مدیریت گردش کار: گردش کار فرآیند تولید محتوا را سفارشی کنید.

جستجو و بازیابی: محتوا را فهرست کنید تا توسط کاربران نهایی قابل جستجو باشد .

سفارشی سازی: قالب محتوا و ظاهر آن را سفارشی کنید .

گزارش دهی: گزارش ها و داشبوردهای معنی دار ارائه دهید.

تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل عملکرد محتوای موجود.

کنترل دسترسی: به کاربران اجازه دسترسی به محتوا و اصلاح آن را می دهد.

پشتیبانی چند زبانه: یک محتوا را به چندین زبان ارائه می دهد .

یکپارچه سازی: ارائه محتوا از طریق کانال ها و رابط های متعدد.

عملکرد: بهینه سازی محتوا برای ارائه سریع و فوری.

مقیاس پذیری: از ابزارها و مکانیسم های مدیریت محتوای قابل توسعه استفاده کنید.

سئو: ارائه محتوا در قالب های سئو پسند.

سلسله مراتب و طبقه بندی: مدیریت فراداده و دسته بندی محتوا.

تعامل: نظرات و تعاملات اجتماعی را اضافه کنید.

تعمیر و نگهداری: راه حل های پشتیبان و نگهداری را بیاورید.

آیا برای مدیریت وب سایت با استفاده از CMS کدنویسی لازم است؟

پلتفرم های CMS برنامه های کاربردی وب هستند که توسط توسعه دهندگان ایجاد می شوند تا به کاربران عادی اجازه ایجاد وب سایت ها را بدهند.

هنگامی که به درستی راه اندازی شود، می توانید از CMS خود برای انتشار محتوای آنلاین بدون داشتن دانش در مورد توسعه وب استفاده کنید. اکثر پلتفرم‌های CMS رابط‌های کاربری تعاملی را برای اضافه کردن متن، تصاویر، ویدیوها و سایر دارایی‌ها به روش کشیدن و رها کردن ارائه می‌دهند . این به سادگی همان چیزی است که آنها برای انجام آن اختراع شده اند.

با این حال، مانند هر نرم افزار دیگری، برای مدیریت وب سایت خود ممکن است نیاز به کمک داشته باشید تا:

CMS خود را آماده و آماده استفاده کنید.

آن را به روشی پیشرفته سفارشی کنید.

خطاهای غیرمنتظره یا مشکلات فنی را برطرف کنید.

آیا من برای وب سایت خود به CMS نیاز دارم؟

سیستم های مدیریت محتوا این فرصت را به کاربران غیر فنی می دهد تا وب سایت های خود را به راحتی و سریع بسازند. عملکردهای غنی پلتفرم های وب CMS آنها را به جای کدنویسی یک وب سایت از ابتدا، گزینه های مناسبی برای همه می کند.

به طور کلی، ساختار زیربنایی پلتفرم‌های CMS از قالب‌های از پیش تعریف‌شده استفاده می‌کند تا به کاربران اجازه دهد محتوایی با انواع خاصی ایجاد کنند. بسته به توسعه پذیری پلتفرم مورد استفاده، این الگوها ممکن است تا حدی قابل تنظیم باشند تا ساختارهای محتوای انعطاف پذیر را متناسب کنند.

با این حال، هر نرم‌افزار CMS دارای محدودیت‌هایی است و نمی‌توان آن را بی‌نهایت گسترش داد تا تعداد بی‌پایانی از قالب‌ها و ساختارهای محتوا را ارائه دهد.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر