انتخاب زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن

انتخاب زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن بستگی به آنچه می خواهید بسازید و پلتفرمی که قصد استفاده از آن را دارید دارد. به عنوان مثال، اگر به دنبال توسعه یک برنامه iOS هستید،  Objective-C یا Swift می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اگر قصد دارید یک برنامه اندرویدی بسازید،   Java می تواند راهگشا باشد.

طبق یک نظرسنجی اخیر، جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان در میان توسعه دهندگان است که حدود 69.7 درصد از آن استفاده می کنند . HTML و CSS  دومین زبان پرطرفدار است که 62.4 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که با آن کدنویسی می کنند. Java، Python، C++، Kotlin و Rust زبان‌های محبوب توسعه اپلیکیشن هستند که در بین 10 زبان برتر جهان در سال 2022 رتبه‌بندی شده‌اند.

زبان های برنامه نویسی دقیقا چیست؟

هنگام نوشتن یک برنامه نرم افزاری، باید آن را به دستورالعمل هایی تبدیل کنید که کامپیوتر بتواند آن را درک کند. برای انجام این کار، کد را به زبانی می نویسید که مرورگر بتواند آن را تفسیر کند. این زبان ها به عنوان زبان های برنامه نویسی شناخته می شوند.

صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام نحو و هدف خاص خود را دارند. مانند زبان های انسانی، شما یک زبان برنامه نویسی واحد را پیدا نمی کنید که بتوانید برای همه اهداف از آن استفاده کنید.

چرا زبان های برنامه نویسی مختلف؟

زبان های برنامه نویسی مختلف برای اهداف متفاوتی هستند. زبانی که باید استفاده کنید بستگی به این دارد که چرا می خواهید از کد استفاده کنید. یادگیری برخی از زبان ها آسان است، در حالی که طرح های زبان های دیگر برای اهداف خاص یا پیچیده تر مناسب است. زبان‌های مختلف همچنین نحو یا قوانین متفاوتی برای نحوه نوشتن کد دارند و برای استقرار در پلتفرم‌ها یا معماری‌های دیگر ایده‌آل هستند.

زبان های برنامه نویسی مورد تقاضا

نیازهای کارفرمایان متفاوت است و آنچه امروز مورد تقاضا است ممکن است پنج سال دیگر نباشد. با این حال، برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که در حال حاضر تقاضای زیادی دارند عبارتند از Python، Java، JavaScript، C++، C#، Swift و Ruby.

زبان های برنامه نویسی پیچیده در مقابل زبان های ساده تر

زبان های برنامه نویسی پیچیده تر برای یادگیری و استفاده آسان تر هستند. آنها معمولاً تعداد محدودی از ویژگی ها و دستورات دارند و به اندازه زبان های پیچیده تر قدرتمند نیستند. با این حال، این سادگی می تواند آنها را قابل اطمینان تر و رفع اشکال کند. زبان‌های برنامه‌نویسی پیچیده‌تر دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری هستند، اما یادگیری و استفاده از آنها می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد.

نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی پیچیده عبارتند از C++، Malboge، Prologو LISP. یادگیری و استفاده از این زبان ها نسبت به زبان های ساده تر مانند جاوا اسکریپت، جاوا، پایتون و HTML چالش برانگیزتر است.

زبان های مختلف برای برنامه های مختلف

شما می توانید از زبان های مختلف برای انواع مختلف توسعه اپلیکیشن استفاده کنید. بسته به نوع برنامه ای که می خواهید توسعه دهید، باید زبان مناسب برای آن برنامه خاص را انتخاب کنید.

برای توسعه برنامه های تلفن همراه بومی، از زبانی استفاده کنید که با سیستم عامل های iOS و Android کار می کند. برخی از زبان های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از  Objective-C، Swift  و  Java.

برای توسعه یک برنامه تلفن همراه ترکیبی یا چند پلتفرمی، زبانی را انتخاب کنید که بتواند با فناوری‌های وب و موبایل کار کند. برخی از انتخاب های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از  HTML5،CSS3  و جاوا اسکریپت.

برای توسعه یک برنامه وب سایت، زبانی را انتخاب کنید که با مرورگرهای وب سازگار باشد. برخی از انتخاب های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از PHP، ASP.NET و Ruby on Rails.

برای برنامه های دسکتاپ، زبانی را انتخاب می کنید که با سیستم عاملی که استفاده می کنید سازگار باشد. برخی از انتخاب های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از C++،C#  و Go.

برای توسعه یک برنامه  AI/ML، از زبانی سازگار با هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده کنید. برخی از انتخاب های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از  Python، R و Lisp..

برای توسعه یک برنامه ایمن، زبانی با ویژگی های امنیتی داخلی انتخاب کنید. برخی از گزینه های محبوب برای این نوع توسعه عبارتند از SQL، Python و HTML.

 

 

چگونه بهترین زبان توسعه برنامه را برای یادگیری انتخاب کنید.؟

هنگام انتخاب بهترین زبان توسعه اپلیکیشن برای یادگیری، باید چند نکته را در نظر بگیرید. چند سوال از خود بپرسید. اول، برای چه پلتفرم هایی می خواهید توسعه دهید؟ دوم، شما قبلا با چه زبان هایی آشنا هستید؟ سوم، چه زبانی با نیازها و اهداف شما مطابقت دارد؟ وقتی این عوامل را در نظر گرفتید، وقت آن است که زبان مناسب خود را انتخاب کنید.

اگر مبتدی هستید، شروع با زبانی مانند PHP یا جاوا توصیه می شود. اگر تجربه بیشتری دارید، ممکن است بخواهید زبان چالش برانگیزتری مانند C++، Rust  یا Lisp را امتحان کنید. در نهایت، تصمیم با شماست و اینکه چه چیزی به بهترین وجه با نیازها و اهداف شما مطابقت دارد.

چه مهارت هایی برای توسعه اپلیکیشن مورد نیاز است؟

شما می توانید مهارت های ایجاد برنامه های خود را با صبر و تمرین توسعه دهید. برای شروع باید با مفاهیم اولیه کدنویسی آشنا باشید. هنگامی که به آن رسیدگی کردید، می‌توانید روی پروژه‌های توسعه اپلیکیشن خاص‌تر کار کنید. با کسب تجربه، برنامه نویسی برنامه های طراحی شده خود را آسان تر و لذت بخش تر خواهید یافت. در اینجا برخی از مهارت ها و الزامات توسعه برنامه آورده شده است:

مهارت های اولیه کامپیوتر

شما باید از کامپیوتر استفاده کنید و در سیستم عامل های مختلف پیمایش کنید.

آشنایی با مفاهیم اولیه برنامه نویسی

در حالی که نیازی به برنامه نویسی استاد ندارید، درک مفاهیم اولیه برنامه نویسی یادگیری نحوه برنامه نویسی برنامه ها را بسیار ساده تر می کند.

تمایل به یادگیری

مانند هر چیز دیگری در زندگی، اگر مایل به تلاش برای یادگیری برنامه‌نویسی برنامه‌ها نباشید، بعید است که موفق شوید.

صبر و توجه به جزئیات

شما باید صبور باشید، توجه دقیق داشته باشید و مایل به آزمایش باشید تا زمانی که دانش خود را توسعه دهید.

مهارت های برنامه نویسی مناسب

این شامل زبان هایی مانند جاوا، C++  و سایر زبان هایی است که قبلاً در مورد آنها صحبت کرده ایم.

ساختار داده و علم داده

تجربه با پایگاه داده، تجزیه و تحلیل و تجربه کاربری نیز مفید است.

طراحی رابط کاربری و اپلیکیشن های موبایل

اگر برای موبایل برنامه نویسی می کنید، به آشنایی با اندروید (کیت توسعه نرم افزار) و درک خوبی از طراحی رابط کاربری (UI) و نحوه عملکرد توسعه اپلیکیشن موبایل نیاز دارید.

چه مدت طول می کشد تا یک زبان توسعه برنامه را یاد بگیرید؟

یادگیری یک زبان برنامه نویسی به زمان و تلاش نیاز دارد. به طور متوسط ​​بین سه تا شش ماه طول می کشد تا اصول اولیه یک زبان توسعه اپلیکیشن را یاد بگیرید. با این حال، این ممکن است بسته به تجربه شما با زبان های برنامه نویسی متفاوت باشد. زمان لازم برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی برتر برای توسعه برنامه نیز به سرعت یادگیری و میزان تمرین شما بستگی دارد.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر